عکس

درب

همه چیز در مورد درب :

انواع درب :
درب آسانسور تلسکوپی (کشویی) Sliding Door :
همان طور که از نام این نوع درب پیداست لته ‏های آن به صورت تلسکوپی روی هم قرار می‏ گیرند و نکته حائز اهمیت در انتخاب این نوع درب ها، انتخاب جهت باز شدن یا بسته شدن لته ‏ها روی یکدیگر است که هنگام طراحی آسانسور مشاور یا مهندس طراح با توجه به ابعاد و شکل چاه آسانسور و موقعیت لابی طبقات ساختمان جهت درب را تعیین می‏کند.
از دیگر نکات مهمی که هنگام طراحی آسانسور به آن توجه می ‏کنند تعداد لته‏ های درب آسانسور است. این تعداد فضای داخل چاه و کابین مرتبط است.

انواع درب آسانسور تلسکوپی : همانطور که در شکل بالا مشخص است بازشوی درب آسانسور به سمتی گفته می‏ شود که وقتی مقابل لته‏ های درب طبقه قرار می ‏گیریم می‏ بینیم که هنگام باز شدن درب آسانسور لته ‏ها به آن سمت حرکت کرده و روی یکدیگر قرار می ‏گیرند. پس بنابراین درب‏ های تلسکوپی به دو جهت راست بازشو و چپ بازشو تفکیک می‏ شوند و بر اساس تعداد لته ‏های استفاده شده در درب به صورت‏ های درب کابین تلسکوپی دو لته راست بازشو یا مثلا درب طبقه تلسکوپی سه لته چپ بازشو نامیده می ‏شوند.
همانطور که ملاحظه می‏ کنید اسم دقیق درب آسانسور طولانی هست و از طرفی هنگام سفارش گذاری و خرید بعضا با اسامی کوتاه شده یا متفاوتی مواجه می‏شوید به همین منظور پیشنهاد می‏گردد برای آگاهی بیشتر و دقیق ‏تر از نکات مهم هنگام سفارش دادن درب آسانسور مقاله هنگام خرید درب آسانسور به چه نکاتی باید توجه کرد؟ را مطالعه فرمایید. این مقاله از طریق همین لینک و در وبلاگ همین سایت موجود است.

درب آسانسور سانترال Central Sliding Door : با توجه به نام این دسته از درب‏ های آسانسور مشخص است که حرکت لته ‏ها از مرکز شروع شده و به طرفین امتداد پیدا می‏ کند. همانند دیگر انواع درب آسانسور تعداد لته‏ ها در نوع سانترال می‏ تواند متفاوت باشد و بر اساس تعداد لته اسم این نوع درب می ‏تواند مثلا به صورت درب طبقه سانترال دو لته یا درب کابین سانترال چهار لته بیان شوند. در شکل زیر به وضوح این نوع درب نمایش داده شده است.
انواع سانترال دو لته
در درب‏ های تلسکوپی باید به این نکته توجه نمود که تعداد لته‏ های درب کابین و طبقه بایستی با یکدیگر برابر بوده و جهت یکسانی داشته باشند. البته هیچگاه نم ی‏توان در دنیای مهندسی محدودیتی را به طراح وارد نمود چون موارد زیاید در طراحی و استاندارد باید بررسی و مورد توجه قرار بگیرد.

درب آسانسور اتوبوسی (تاشو) Folding Door : از دیگر انواع درب‏ های آسانسور می ‏توان به درب‏ های اتوبوسی اشاره کرد. دلیل انتخاب این نام شباهت عملکرد این نوع درب آسانسور به درب‏های اتوبوس است! در این مدل درب، لته ‏ها به صورت آکاردئونی یا تاشو به صورت تلسکوپی به یک سمت یا سانترال به طرفین جمع می‏ شوند. البته این نوع درب بیشتر برای درب کابین آسانسور استفاده می‏ شود و در مواردی که محدودیت‏ های برای طراح وجود داشته باشد از این نوع درب برای درب طبقه آسانسور نیز استفاده خواهد کرد.
این مدل از درب آسانسور استانداردهای خاص خود را دارد و برای اطلاع از شرایط استاندارد آن پیشنهاد می کنیم صفحه مربوط به استاندارد آسانسور را مطالعه فرمایید.

درب آسانسور ساده (لولایی) تک لنگه Swing Door : از رایج ترین انواع درب طبقه آسانسور، درب ‏های لولایی تک لنگه هستند که هم از ایمنی بالایی برخوردارند و هم از لحاظ قیمت تمام شده مقرون به صرفه ترین انواع درب طبقه آسانسور هستند. از آنجایی که همواره قیمت درب آسانسور یکی از پارامترهای اساسی در قیمت کل آسانسور است معمولا برای پایین آمدن قیمت نهایی قابل اعلام به مشتری از این نوع درب در لیست اجزای آسانسور استفاده می کنند. این نوع درب در دو جهت چپ بازشو و راست بازشو تولید می ‏شود و هنگام طراحی و نصب درب بایستی به این نکته توجه نمود وگرنه در صورت نصب ناصحیح ممکن است خسارت جبران ناپذیری به پروژه وارد شود!

درب آسانسور لولایی درب آسانسور ساده (لولایی) دو لنگه Bespoke Door :
در مواردی اگر نیاز به عریض تر شدن فضای ورود به داخل کابین آسانسور داشته باشیم و در عین حال فضای کافی برای بازشوی درب اتوماتیک در چاه آسانسور وجود نداشته باشد و طراح قصد استفاده از حداکثر فضای مفید چاه آسانسور را داشته باشد معمولا از درب‏ های لولایی دو لنگه استفاده می‏شود. این موضوع در بیمارستان‏ ها و آسانسورهای باربر زیاد مشاهده می‏ شود که عرض مفید ورود به کابین از اهمیت بالایی برخوردار است.
البته برای استفاده از درب آسانسور لولایی دو لنگه در فضای لابی طبقه نیاز به فضای کافی برای باز شدن درب و حرکت برانکارد و گاری حمل بار وجود دارد که طراح بایستی آن فضا را در طراحی خود لحاظ کند.
در طرح مقابل یک نمونه درب طبقه لولایی دو لنگه رو مشاهده می کنید که با یک درب کابین اتوماتیک سانترال چهار لته کوپل شده است.

درب آسانسور کابیت ۴ لته درب آسانسور جمع شو Collapible Door
این نوع درب آسانسور در گذشته در ساختمان‏ های مسکونی نیز استفاده می شد اما به مرور زمان و با وضع قوانین جدید استاندارد آسانسور و سختگیری بیشتری جهت حفظ ایمنی و سلامت مسافران آسانسور کم کم از رده استفاده در آسانسورهای مسکونی خارج شد اما هنوز در آسانسورهای اماکن صنعتی و کارخانجات از این مدل درب آسانسور استفاده می‏ شود.
از دلایل استفاده این نوع درب ها در این بازه زمانی می‏ توان به قیمت تمام شده بسیار پایین، عملکرد بسیار ساده و تقریبا بی نیازی از هرگونه سرویس و نگهداری تخصصی اشاره کرد. البته از جمله دلایل فنی این کار هم استفاده تقریبا حداکثری از فضای لابی طبقه و ایجاد حداکثر بازشو برای کابین آسانسور است.

درب آسانسور کشویی عمودی (گیوتینی) Freight Door : یکی از متفاوت ترین انواع درب اتوماتیک آسانسور که نتیجه برآورده شدن نیازهای طراحی بوده است. درب آسانسور کشویی عمودی معروف به درب آسانسور گیوتینی می باشد کخ عملکرد این مدل درب دقیقا مشابه درب‏ های اتوماتیک کشویی رایج است با این تفاوت که به جای باز شدن به طرفین چپ یا راست به بالا یا پایین باز می شود.
کاربرد این مدل درب هم معمولا برای آسانسورهای غذابر، آسانسورهای کتاب‏ بر بوده و گاهی اوقات در آسانسورهای ماشین ‏بر یا آسانسورهای باربر هم از این مدل درب استفاده می ‏شود. البته بنا به نیاز پروژه و محدودیت‏ های طراحی از این مدل درب بعضا در آسانسورهای مسکونی نیز استفاده شده است.
همانند درب آسانسور کشویی درب آسانسور گیوتینی نیز به سه گروه کلی تقسیم می شود؛ بالا بازشو، پایین بازشو و وسط بازشو. البته این کجا و آن کجا!
درب آسانسور منحنی Curved Door